Friday 16 March 2012

kek karamel lagi

Kek karamel memang menjadi kegemaran ramai. Memang mendapat sambutan yang amat menggalakkan jika buat kek ini. Baru-baru ini, kakak saya yang dari Kedah datang ke rumah, dan permintaan juga kek karamel. Pukul 4.30 pagi saya bangun bancuh tepung. ehehehehehehehe...

Sebelum ini pun sudah beberapa kali saya postkan entri pasal kek karamel. Kiranya ini resepi ulang tayanglah. Boleh buat macam-macam bentuk ikut kesukaan masing-masing.


Kepada yang berminat untuk mencuba kek karamel boleh rujuk resepi ini :)

Source : Pn. Munira
Bahan-bahan
(A)Gula Hangus
• 2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
• >>tabur gula dlm loyang n msk atas api perlahan..biar gula hancur n warna tukar jd perang).Ketepikan dulu
*Cara saya, masak gula hangus dalam periuk, kemudian tuang dalam loyang.

(B) Bahagian Atas
• 1/2 tin susu cair FN (200ml)
• 70gm gula kastor (saya guna 40-50 gram sahaja)
• 1/2 sudu teh esen vanila
• 3 bj kuning telur
*Untuk dapatkan karamel yang tebal boleh gandakan jumlah susu dan telur

(C) Lapisan Kek
• 140gm tepung gandum
• 70 gm gula kastor (saya guna 40-50 gram sahaja)
• 3 bj kuning telur
• 135ml air biasa
• 1 sudu teh baking powder (guna sudu kfc)
• 45ml minyak msk

(D) Merinque
• 6 bj putih telur
• 70gm gula kastor (saya guna 40-50 gram sahaja)
• 1 sudu teh krim of tartar (guna sudu kfc)

Cara-cara
• Kacau semua bhn (B) perlahan2.jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnya.
• Masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi..ketepikan.
• Pukul bahan (C) ketepikan
• Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh.
• Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati.
• Bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..masukkan kedlm loyang yg ada gula hangus tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang
• Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C
• Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2.

selamat mencuba.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...