Tuesday 28 June 2011

kuih kasui aka tepur kapur

Sudah lama saya teringin untuk membuat kuih kasui. Bila makan kuih kasui mula teringat kuih tepur kapur yang dibuat arwah nenek saya. Bahan-bahannya saya tak pasti, tapi rasa seakan-akan sama apabila dihiris nipis-nipis dan kecil-kecil. Oklah sebagai pengubat rindu kan, sob-sob.


Resepi kuih kasui ini diambil dari blog Kak Fiza. Kak Fiza, terima kasih berkongsi resepi kuih kasui yang sedap. Saya pastekan di sini ya :)


Bahan-bahan

4 cawan air
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
2 cawan gula merah
2 sd susu pekat
kelapa utk digaul bersama


Cara Membuatnya:

A. bancuhkan 2 cawan air bersama tepung gandum dan tepung ubi. kacau sebati.
B. panaskan 2 cawan gula merah bersama 2 cawan air. kacau sampai gula merah hancur.
- campurkan bahan A dan bahan B dalam satu bekas, kacau rata.
- masukkan susu pekat, dan kacau lagi.
- tapiskan dalam loyang, dan kukus selama 15-20 minit.
bila dah masak, sejukkan, potong ikut suka dan gaul bersama kelapa yg dah dicampurkan dengan secubit garam.

Semasa membuat kuih ini, berlaku sesuatu yang sangat mendukacitakan hati saya. Memandangkan di rumah memang tak banyak loyang, yang ada semuanya jenis loose, maka apabila saya tuangkan adunan kuih kasui ini, adunan tersebut bocor dan tumpah. Hanya 3/4 yang dapat diselamatkan. Memang sepinggan itu saja yang dapat. sob-sob, sedih sangat-sangat.

Next time nak cuba lagi sebab Zarin sangat suka kuih ini.

5 comments:

  1. Salam Idaz....pekabo...sihat2 selalu ya....
    Sedapnya kuih kasui...fav husband kak cek ni....:)

    ReplyDelete
  2. salam ida..intai2 dapur ida jumpa kasui..ada lagi tak..? mesti sedap ni...minta sepotong ...

    ReplyDelete
  3. k.diana berehi kosu ni, nak try lah! Bnyknya nk try, lagu mana nih...heheheh

    ReplyDelete
  4. eh tapi, tepung ubi tu, lagu mana?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...