Monday 30 June 2014

Ayam goreng berempah

Assamualaikum. Masih tidak terlambat untuk saya ucapkan selamat berpuasa kepada semua kawan-kawan. Semoga Ramadan kali ini lebih baik daripada sebelumnya. Amin. Insyaaallah.

Macam mana dengan menu berbuka semalam? saya sekeluarga hanya memasak nasi daging dan juga seangkatannya. Ok, kalau nak resepi Nasi daging bolehlah klik. 

Sebelum ini kalau masak nasi daging saya suka makan dnegan kurma daging. tapi kali ini ada perubahan sikit. Saya masak lauk telur kurma, Ayam goreng berempah dan juga sayur campuran. Alah, salad sayur macam nasi arab tu.  Tapi hari ini saya hanya nak share resepi ayam goreng berempah yang mudah dan sedap ini. 

Jom tinjau resepinya ya..   




Bahan-bahan

1/2 ekor ayam (potong ikut suka) dibasuh bersih dan toskan

Bahan untuk diblend

1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1-2 inci lengkuas
1-2 inci halia
4-5 batang serai
1 sudu besar jintan putih

Bahan lain

1 sudu besar kunyit serbuk
1 sudu besar cili boh/giling
1 sudu kecil serbuk kari daging/ayam
1 tangkai daun kari
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya

1.  Campurkan Bahan yang telah diblend tadi bersama-sama dengan kunyit serbuk, cili boh/giling
serbuk kari daging/ayam, dan juga garam serta gula secukup rasa. Carikkan daun kari dan gaul sebati. 
2. Apabila semuanya telah sebati, gaulkan pula pada ayam yang telah dipotong tadi. Perapkan selama lebih kurang satu jam atau lebih, (saya perap hampir 4 jam - Masukkan didalam tupperware dan simpan di dalam peti.) supaya rempahnya lebih mesra.
3. Panaskan minyak di dalam kuali, dengan api perlahan, goreng ayam yang telah diperap tadi sehingga garing. Kena selalu balik-balikkan ayam. Lagi satu serdak-serdak tu juga kena sentiasa angkat supaya tak hangit dan apabila menggoreng ayam untuk kali kedua, serdak hitam tidak terlalu terlekat pada yang yang baru digoreng.

Tips : Untuk dapatkan serdak yang panjang-panjang dan cantik, serai dipotong tidak terlalu halus. Maknanya hanya potong dua sahaja serai sebelum diblend. 

Selamat mencuba! 


1 comment:

  1. dah siap perap ayam masa sahur tadi..untuk berbuka kang heheee

    lengkuas je tak ade stok :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...