Wednesday 18 May 2011

Agar-agar santan

Agar-agar santan merupakan kegemaran saya dari dulu hingga sekarang. Tambah syok bila dimakan pada waktu berbuka di bulan puasa. Oh, nyaman je masuk tekak.

Baru-baru ini saya sempat membuat agar-agar santan ini. Sebenarnya tak rancang pun nak buat. Tapi memandangkan saya teringin nak makan pulut durian, jadi santan yang berlebihan itu saya gunakan untuk membuat agar-agar santan daripada dibuang begitu sahaja. Kelapa pun mahal sekarang, jadi kena mengkreatif diri bagi meminimunkan pembaziran. Tambahan pula membazir itu amalan syaitan, tak mau! tak mau! tak mau!




Untuk zarin sudah semestinya ada dan saya letakkan di dalam acuan mickey mouse. Tersangatlah sayang nak makan sebab terlampau cute telinga capangnya itu.



Untuk saya pula diletakkan dalam acuan bunga! Kali ini malas nak letak dalam caserol, jadi saya letakkan dalam acuan kecik-kecik supaya mudah untuk dinikmati. Kalau ada potluck baru boleh letak dalam caserol. hikhikhikhik



Dan yang bulat ini pula untuk suami. Eh, eh, bukan saya menyindir kata dia bulat tau, (suami saya tetap maintain), tetapi acuan bunga dan tak muat, so kena masukkan dalam acuan bulat ini.

Resepi agar-agar santan ini boleh dilihat DI SINI. Cumanya kali ini gula merah yang dibeli tidak memberikan kesan warna yang mengujakan hati saya. Sudahnya saya masukkan pandan paste supaya menjadi hijau. sayangnya bila dan bercampur kedua-dua warna tersebut maka terhasillah agar-agar santan itu. Hentam sajalah, yang penting SEDAP!

Selamat mencuba :)

4 comments:

  1. mcm sedap tp seram tengok kaler...hehe...

    ReplyDelete
  2. suka tgk idazs nie..kalu mask semua menjadi..kalu saya nie kekadang jadi kekadang tak. huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  3. saya pun suka mkn agar2 santan ni...tapi tak pernah buat...hahah!! gila malas...
    dah tgk resepi u sis, nnt nak buat...thanks dear!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...