Tuesday, 26 April 2016

Sambal ketam

Assalamualaikum...

Lamanya tak menulis resepi. Serius rindu sangat. Tak boleh nak bercoleteh panjang. Jom kita lihat resepi terus ya. Kali ini sambal ketam. Lauk kegemaran anak teruna. Selera bermusim kekdahnya.

Bahan-bahan


2 ekor ketam - cuci bersih dan kerat dua
7 tangkai cili kering - (dikisar berasingan)
*4 biji bwg merah (dikisar)
*2 ulas bawang putih (dikisar)
*1 inci halia (dikisar)
1 batang serai dititik

sedikit kicap
sedikit air
garam dan gula
minyak utk menumis
hiasan - daun kari (nak jugak ada hiasan) 





Cara-cara membuatnya:

1. Kisar semua bahan yang bertanda *
2. Panaskan minyak. Tumis cili sehingga masak dan pecah minyak. Masukkan serai, bahan yang dikisar tadi dan gaul rata. Biarkan seketika sehingga naik bau.
3. Kemudian masukkan sedikit kicap kacau sebati.
4. Selepas itu masukkan ketam dan juga sedikit air. Tutup kuali dan biarkan hingga ketam masak. Dan terbalikkan ketam sekali-sekala
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Kacau. Biarkan kuah sambal sedikit kering. Siap
6. Taburkan daun kari dan bolehlah dihidangkan. (hiasan semata daun kari tu :P)

Tuesday, 20 January 2015

Rendang Ayam Mudah

Lamanya rasa tak tulis resepi. Bukan bermaksud saya tak update sini saya tak masak. Memang selalu masak, tapi nak ambil gambar tu yang sukar sedikit, campur malas pun ya. Dulu suka guna kamera gajah, sekarang guna telefon sahaja, tu gambar tak berapa cun tu. Tapi oklah dari tak ada langsungkan. 

Hari ini saya ingin berkongsi resepi rendang ayam mudah, kegemaran anak saya. Memandangkan seleranya bermusim, so memang dua tiga minggu ni asyik buat rendang ayam sahaja! Sampai rasa macam dah naik muak tengok. Tapi itulah permintaannya. Siap bawa bekal ke sekolah lagi. Eheheheheheh.. Oh ya, anak dah masuk darjah satukan, mama dia kenalah rajin masak untuk bawak bekal ke sekolah. 

Buat rendang ni mudah je tau. yang ini saya buat dalam kuantiti yang kecil, dalam 2-3 ketul ayam. Jom lihat resepinya

Ni gambar masa ayam amsih atas dapur, tengah menggelegak. hehehehe


Bahan bahan:
1/4 ekor ayam (2-3 ketul)
2 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
1 inci halia*
1 batang serai - titik
1 -2 sudu cili kisar - ikut suka pedas
Kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
santan (RM1.00-RM2.00)
1 keping asam keping
Garam 
Gula
Sedikit daun kunyit dihiris – opsyenal
2-3 helai daun limau purut - opsyenal
Sedikit kerisik - opsyenal utk warna gelap

Bahan bertanda * dikisar lumat

Cara cara:
1. Panaskan minyak dan tumis rempah penumis sehingga naik bau. Masukkan bahan kisar dan juga serai yang dititik sehingga wangi.  Kemudian masukkan cili kisar dan daun limau purut. Tumis sehingga cili benar-benar garing.
2. Masukkan ayam dan gaul rata sehingga ayam menjadi kecut. Masukkan sedikit santan bagi membolehkan ayam masak. Selepas itu, baru masukkan semua santan dan masak dengan api yang perlahan sahaja. 
3. Akhir sekali, masukkan kerisik, garam, gula dan asam keping secukup rasa. Kacau sebati. Masak sehingga kuah kering dan pecah minyak. Kemudian, taburkan daun kunyit yang dihiris halus. Bila semuanya dah sebati, bolehlah ditutup api. Siap!

Selamat mencuba! 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...