Tuesday, 12 August 2014

Ketupat palas pulut hitam

Setiap kali raya pasti ummi saya tidak terkecuali daripada membuat ketupat palas pulut hitam ni, selain daripada ketupat palas biasa.

Mudah sahaja sebenarnya nak buat, tapi cara balut ketupat tu yang rumit. hehehehehehe.. jom tengok resepinya :)

Bahan-bahan yang diperlukan

1/2kg pulut hitam (Pulut hitam ni khas untuk buat ketupat je tau. Bukan untuk buat bubur tu. Untuk ketupat Ummi saya kata dia dah bersihkan siap-siap, tak ada kulit dah)
1/2 kg pulut susu (pulut biasa pun boleh)
Santan (RM2-RM3, beli yang dah siap perah)
sedikit garam
Daun palas secukupnya.
air kapur secukupnya.





Cara membuatnya

1. Campurkan 1/2 kg pulut hitam dan 1/2 kg pulut putih. Basuh dan rendam lebih kurang 2 jam. Bila dah siap 2 jam angkat dan toskan.
2. Panaskan periuk kukusan dan kukus pulut sehingga masak.
3. Dalam mangkuk, campurkan santan dengan garam secukup rasa. (lemak-lemak gitu) kalau santan pekat boleh tambah sedikit air.
4. Bila pulut dah masak, masukkan ke dalam besen dan campurkan dengan santan tadi. Tuangkan santan sedikit demi sedikit dan arong (saya tatau istilah apa dalam bahasa baku) pulut tu sehingga menjadi padat seperti dalam gambar.
5. Apabila pulut telah sejuk bolehlah bungkus ketupat tersebut dengan daun palas.

Tips: air kapur digunakan untuk elakkan pulut lekat ditangan semasa membungkus. Oleh sebab itu, Semasa membungkus, celupkan jari dalam air kapur sekali sekala mengikut keselesaan.

6. Bila semua dah siap bungkus, potong lebihan daun palas yang telah disimpul mengikut kesesuaian panjangnya.
7. Kemudian, kukus sekali lagi ketupat tersebut sehingga daun palas menjadi layu (bertukar warna).

Selamat mencuba!

Thursday, 3 July 2014

Sotong Masak Kicap

Menu berbuka kami semalam. Sotong masak kicap! Rasanya inilah resepi yang paling mudah. semua orang tahu buatkan. Tapi masing-masing ada cara tersendiri. Dan ini pula cara saya

Bahan-bahan

3 ekor sotong dibuang kulitnya dan dipotong bulat, dilumur dengan garam dan kunyit 
1 ulas bawang besar, di mayang sederhana
4 biji bawang putih di hiris
2 inci halia, potong mancis
1 biji cili besar, di potong
kicap secukupnya
air
 1 sudu besar sos tiram
 1 sudu besar sos cili 
 1 sudu besar sos tomato
garam gula secukupnya
sedikit daun ketumbar untuk hiasan
sedikit minyak



cara membuatnya

1. Panaskan minyak dikuali, goreng sotong yang telah dilumur dengan garam dan kunyit 1/3 masak, angkat dan ketepikan.
2. Dengan menggunakan minyak yang sama, masukkan bawang besar, bawang putih, halia dan juga cili besar. Goreng sehingga naik bau.
3. Apabila sudah naik bau, masukkan sedikit air dan biarkan mendidih. kemudian masukkan sotong, sos tiram, sos cili, sos tomato dan bairkan semunya sebati. Apabila kuah dah hampir pekat dan sotong pun hampir masak, masukkan garam dan gula secukup rasa.
4. Siap dan hiaskan dengan daun ketumbar!

Mudah bukan, selamat mencuba :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...