Tuesday, 4 November 2014

Jeruk Mangga Asam Boi

Kuat betul penangan Jeruk mangga Asam Boi ni. kemana pergi pasti ramai yang bercakap tentang jeruk ni. Sebeanrnya saya bukanlah peminat tegar jeruk, tapi bila asyik dihidangkan dengan gambar-gambar asam jeruk mangga ni, terjejes juga air liur.

 Apa lagi cecepatlah pergi cari mangga muda. Tapi tu lakan, nak jumpa mangga muda pun bukannya senang. Jenuh juga nak carinya. adess, desss. Nasib baik ai tak pregnant u'olls. Kalau tak jenuhla hai. hahahahahaha


Sebenarnya mudah sangat nak buat jeruk ni. Jom tengok resepinya ya.

bahan-bahan

2 biji mangga muda (saya guna mangga yang besar tu)
6 biji cili padi merah. (nak pedas boleh lebihkan)
4-5 sudu makan gula
1 sudu makan garam
10 biji asam boi (boleh kurang atau lebihkan)
Sedikit air kapur (rendam supaya mangga tu rangup)

Cara membuatnya

1. Kupas mangga muda dan potong memanjang. Kemudian rendam dalam air kapur sekejap, angkat dan toskan.
2. Ambil mangkuk besar, atau besen dan masukkan semua bahan-bahan tadi. (mangga, gula, garam, asam boi dan cili padi). Gaul sebati.
3. Masukkan dalam balang dan kemudian simpan dalam peti sejuk 4-5 jam.
Siap!

Mudahkan, selamat mencuba :)


Sebenarnya saya simpan tak sampai pun 4-5 jam. Dah siap gaul terus ngap. Kalau nak biar sejam pun dah ok sangat rasa dia. Cuma bila air dia dah keluar nanti, saya buang sedikit. Bukan apa, kalau dibiar lama-lama terlebih masin pula jadinya. Heheheheheeheh..

Serius sangat sedap rasanya dan menepati selera saya. Tak adalah makan jeruk rasa tercucuk lubang hidung sebab asid ke gas ke apa ya istilahnya. saya tatau nak describe. Tapi bahasa mudahnya gitulah lebih kurang.

Oklah, peminat jeruk jangan lupa mencuba ya. Boleh gantikan juga dengan buah-buahan yang lain yang difikirkan sesuai. So far saya hanya pernah buat yang mangga je lah. Buah lain tak pernah try lagi :)

Jangan biarkan air liur korang menjejs-jejes ya, jom cuba!  

Thursday, 9 October 2014

Ketam nipah masak cili

Kali ini saya ingin berkongsi resepi ketam nipah masak cili. Masakkan yang simple tetap cukup digemari oleh anak dan suami. Jom lihat resepinya.

Bahan-bahan


2 ekor ketam nipah - cuci bersih dan kerat dua
7 tangkai cili kering - (dikisar berasingan)
*4 biji bwg merah (dikisar)
*2 ulas bawang putih (dikisar)
*1 inci halia (dikisar)
1 sudu sos cili
1 sudu sos tomato 
sedikit air
garam dan gula
minyak utk menumis





Cara-cara

1. Kisar semua bahan yang bertanda *
2. Panaskan minyak. Tumis cili sehingga masak dan pecah minyak. Masukkan bahan yang dikisar tadi dan gaul rata. Biarkan seketika sehingga naik bau.
3. Kemudian masukkan sos cili dan juga sos tomato, kacau sebati.
4. Selepas itu masukkan ketam nipah dan juga sedikit air. Tutup kuali dan biarkan hingga ketam masak. Terbalikkan ketam nipah sekali-sekala
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Kacau sebati sehingga kuah menjadi likat dan bersalut dengan ketam. Siap!


Selamat mencuba 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...