Tuesday, 20 January 2015

Rendang Ayam Mudah

Lamanya rasa tak tulis resepi. Bukan bermaksud saya tak update sini saya tak masak. Memang selalu masak, tapi nak ambil gambar tu yang sukar sedikit, campur malas pun ya. Dulu suka guna kamera gajah, sekarang guna telefon sahaja, tu gambar tak berapa cun tu. Tapi oklah dari tak ada langsungkan. 

Hari ini saya ingin berkongsi resepi rendang ayam mudah, kegemaran anak saya. Memandangkan seleranya bermusim, so memang dua tiga minggu ni asyik buat rendang ayam sahaja! Sampai rasa macam dah naik muak tengok. Tapi itulah permintaannya. Siap bawa bekal ke sekolah lagi. Eheheheheheh.. Oh ya, anak dah masuk darjah satukan, mama dia kenalah rajin masak untuk bawak bekal ke sekolah. 

Buat rendang ni mudah je tau. yang ini saya buat dalam kuantiti yang kecil, dalam 2-3 ketul ayam. Jom lihat resepinya

Ni gambar masa ayam amsih atas dapur, tengah menggelegak. hehehehe


Bahan bahan:
1/4 ekor ayam (2-3 ketul)
2 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
1 inci halia*
1 batang serai - titik
1 -2 sudu cili kisar - ikut suka pedas
Kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
santan (RM1.00-RM2.00)
1 keping asam keping
Garam 
Gula
Sedikit daun kunyit dihiris – opsyenal
2-3 helai daun limau purut - opsyenal
Sedikit kerisik - opsyenal utk warna gelap

Bahan bertanda * dikisar lumat

Cara cara:
1. Panaskan minyak dan tumis rempah penumis sehingga naik bau. Masukkan bahan kisar dan juga serai yang dititik sehingga wangi.  Kemudian masukkan cili kisar dan daun limau purut. Tumis sehingga cili benar-benar garing.
2. Masukkan ayam dan gaul rata sehingga ayam menjadi kecut. Masukkan sedikit santan bagi membolehkan ayam masak. Selepas itu, baru masukkan semua santan dan masak dengan api yang perlahan sahaja. 
3. Akhir sekali, masukkan kerisik, garam, gula dan asam keping secukup rasa. Kacau sebati. Masak sehingga kuah kering dan pecah minyak. Kemudian, taburkan daun kunyit yang dihiris halus. Bila semuanya dah sebati, bolehlah ditutup api. Siap!

Selamat mencuba! 

Tuesday, 4 November 2014

Jeruk Mangga Asam Boi

Kuat betul penangan Jeruk mangga Asam Boi ni. kemana pergi pasti ramai yang bercakap tentang jeruk ni. Sebeanrnya saya bukanlah peminat tegar jeruk, tapi bila asyik dihidangkan dengan gambar-gambar asam jeruk mangga ni, terjejes juga air liur.

 Apa lagi cecepatlah pergi cari mangga muda. Tapi tu lakan, nak jumpa mangga muda pun bukannya senang. Jenuh juga nak carinya. adess, desss. Nasib baik ai tak pregnant u'olls. Kalau tak jenuhla hai. hahahahahaha


Sebenarnya mudah sangat nak buat jeruk ni. Jom tengok resepinya ya.

bahan-bahan

2 biji mangga muda (saya guna mangga yang besar tu)
6 biji cili padi merah. (nak pedas boleh lebihkan)
4-5 sudu makan gula
1 sudu makan garam
10 biji asam boi (boleh kurang atau lebihkan)
Sedikit air kapur (rendam supaya mangga tu rangup)

Cara membuatnya

1. Kupas mangga muda dan potong memanjang. Kemudian rendam dalam air kapur sekejap, angkat dan toskan.
2. Ambil mangkuk besar, atau besen dan masukkan semua bahan-bahan tadi. (mangga, gula, garam, asam boi dan cili padi). Gaul sebati.
3. Masukkan dalam balang dan kemudian simpan dalam peti sejuk 4-5 jam.
Siap!

Mudahkan, selamat mencuba :)


Sebenarnya saya simpan tak sampai pun 4-5 jam. Dah siap gaul terus ngap. Kalau nak biar sejam pun dah ok sangat rasa dia. Cuma bila air dia dah keluar nanti, saya buang sedikit. Bukan apa, kalau dibiar lama-lama terlebih masin pula jadinya. Heheheheheeheh..

Serius sangat sedap rasanya dan menepati selera saya. Tak adalah makan jeruk rasa tercucuk lubang hidung sebab asid ke gas ke apa ya istilahnya. saya tatau nak describe. Tapi bahasa mudahnya gitulah lebih kurang.

Oklah, peminat jeruk jangan lupa mencuba ya. Boleh gantikan juga dengan buah-buahan yang lain yang difikirkan sesuai. So far saya hanya pernah buat yang mangga je lah. Buah lain tak pernah try lagi :)

Jangan biarkan air liur korang menjejs-jejes ya, jom cuba!  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...