Thursday, 5 October 2017

kerabu kerang ala thai sedap dan mudah

Assalamualaikum.

Lamanya tak bersiaran. rasa kekok pulak nak tulis resepi. kihkihkih. 

ok hari ni nak share resepi yang mudah saja iaitu kerabu kerang ala thai sedap dan mudah. Hari tu tular tentang kerabu kerang ala thai ni. Saya yang tengok pic orang upload rasa jejes jejes ai lio. Apa lagi terusla rasa nak try. 

Resepi tu saya ambil kat SINI. Tapi dah diderhaka ikut selera tekak sendiri. hikhikhik. 



Bahan- Bahan
1 kilo kerang
5  biji cili api - ditumbuk

2 biji cili merah- ditumbuk
1 inci belacan dibakar dan ditumbuk bersama cili
3 biji limau kasturi

1 biji tomato dipotong dadu

3 sudu besar sos ikan
1 cawan jus asam jawa
garam dan gula secukupnya

1 ulas bawang merah hiris nipis
daun ketumbar

Cara -cara Membuatnya
1. Basuh kerang dan rebus kerang sehingga terbuka/masak.
2. Buang air rebusan kerang dan segera letak ais dan air sejuk dari peti ais untuk elakkan kerang jadi kecut . Itupun antara tips untuk kerang nampak segar. Buang sebelah cengkerang dan gunakan sebelah lagi yang ada isi untuk dibuat kerabu 
3. Satukan air asam jawa, cili api, cili merah dan belacan bakar yang ditumbuk, sos ikan, cili api, tomato, garam dan gula dalam bekas yang sesuai.

4. Gaulkan bersama kerang sehingga mesra.

5. Akhir sekali perahkan limau kasturi , campurkan sekali kulit limau, bawang merah yang dah dihiris dan daun ketumbar serta gaul hingga sebati.  
6. Siap dan sedia untuk dinikmati.

Nota : masin, pedas, manis, masam boleh adjust ikut selera masing-masing.



Selamat Mencuba !

Friday, 7 October 2016

Daging Goreng Petai

Assalamualaikum.. kembali bersiaran. Dah macam chipsmore, kejap ada kejap tak ada. kihkihkih...Masa-masa masa! banyak resepi nak share tapi tak sempat nak taip.

Oklah hari ni nak share resepi yang mudah saja iaitu daging goreng petai. Maklumlah Raya Haji haritu banyak dapat daging, tatau dah nak masak apa. Jadi masaklah menu ringkas yang konfem makan nasi bertambah.





Jom tengok resepinya

Bahan-bahan
daging dihiris nipis
1 bawang holand/ bawang besar dihiris
cili merah
halia ditumbuk
bawang putih ditumbuk
kunyit
garam
gula
sos tiram
petai

Cara membuatnya
1. Tumbuk bawang putih dan halia . Jangan sampai lumat. Tumbuk ala-ala manja saja. Gaulkan bersama daging, kunyit dan garam.
2. Panaskan minyak dan goreng daging sehingga lembut. Tambahkan air seperlu yang mungkin ya. Jangan goreng sampai garing pula. 
3. Bila daging dah empuk boleh tutup api dan ketepikan. 
4. Panaskan kuali, tumis bawang holland sehingga layu, masukkan daging, sos tiram dan tambah sedikit air. Biarkan semuanya sebati. Kemudian masukkan cili merah, garam dan gula secukup rasa. 
5. Akhir sekali masukkan petai. Goreng sehingga daging agak kering. Bila semuanya dah sebati boleh tutup api. Siap untuk dihidangkan. 

Selamat mencuba :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...