Thursday, 5 April 2018

Singgang Sepedas Terengganu

Assalamualaikum.

Hari ini saya nak berkongsi salah satu resepi kegemaran saya iaitu singgang sepedas. Mungkin lain negeri lain nama masakan, tapi di Terengganu kami panggil singgang sepedah (sepedas). Cara nak buat pun ringkas, rebus rebus je. Jom lihat resepinya.




Bahan-Bahan
3 ekor ikan remon/kerisi
*3 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih
*1 biji cili merah
*2 biji cili padi (nak pedas buleh tambah)
*1/2 inci kunyit hidup
*1/2 halia
2 keping asam keping
garam
gula
daun kesum
air

Cara membuatnya
1.  Kisar semua bahan yang bertanda *. Masukkan bahan yang telah dikisar tadi ke dalam periuk, masukkan air dan biar sehingga mendidih. (sukatan air terpulang nak kuah banyak mana). 
2. Apabila mendidih, masukkan ikan, asam keping dan biar seketika. Apabila ikan hampir masak, masukkan daun kesum, garam dan gula secukup rasa. Tunggu sehingga ikan masak.
3. Bila dah masak, tutup api dan sedia untuk dihidangkan. 

Mudahkan masak lauk ni. Sebenarnya lauk ni sedap dimakan bersama ikan goreng, budu dan ulam. Kalau tak suka budu buleh ganti dengan sambal belacan. Kalau saya dapat lauk ni memang makan nasi bertambah-tambah. Lagi-lagi bila goreng ikan kerisi belah belakang. ummmmphhh.. Sedapnya. Terus telan liur sambail taip ni. hahahahahahah

Selamat mencuba! 



Thursday, 5 October 2017

kerabu kerang ala thai sedap dan mudah

Assalamualaikum.

Lamanya tak bersiaran. rasa kekok pulak nak tulis resepi. kihkihkih. 

ok hari ni nak share resepi yang mudah saja iaitu kerabu kerang ala thai sedap dan mudah. Hari tu tular tentang kerabu kerang ala thai ni. Saya yang tengok pic orang upload rasa jejes jejes ai lio. Apa lagi terusla rasa nak try. 

Resepi tu saya ambil kat SINI. Tapi dah diderhaka ikut selera tekak sendiri. hikhikhik. 



Bahan- Bahan
1 kilo kerang
5  biji cili api - ditumbuk

2 biji cili merah- ditumbuk
1 inci belacan dibakar dan ditumbuk bersama cili
3 biji limau kasturi

1 biji tomato dipotong dadu

3 sudu besar sos ikan
1 cawan jus asam jawa
garam dan gula secukupnya

1 ulas bawang merah hiris nipis
daun ketumbar

Cara -cara Membuatnya
1. Basuh kerang dan rebus kerang sehingga terbuka/masak.
2. Buang air rebusan kerang dan segera letak ais dan air sejuk dari peti ais untuk elakkan kerang jadi kecut . Itupun antara tips untuk kerang nampak segar. Buang sebelah cengkerang dan gunakan sebelah lagi yang ada isi untuk dibuat kerabu 
3. Satukan air asam jawa, cili api, cili merah dan belacan bakar yang ditumbuk, sos ikan, cili api, tomato, garam dan gula dalam bekas yang sesuai.

4. Gaulkan bersama kerang sehingga mesra.

5. Akhir sekali perahkan limau kasturi , campurkan sekali kulit limau, bawang merah yang dah dihiris dan daun ketumbar serta gaul hingga sebati.  
6. Siap dan sedia untuk dinikmati.

Nota : masin, pedas, manis, masam boleh adjust ikut selera masing-masing.



Selamat Mencuba !
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...