Friday, 27 December 2013

Kari kepala ikan

Dari sup bertukar kepada kari. Kali ini kari kepala ikan tanpa santan aka kari kepala ikan mamak.

Jom lihat resepinya

BAHAN-BAHAN

1 biji kepala ikan
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil halba
1 biji bawang besar dimayang halus
3 ulas bawang putih dihiris nipis
2 biji tomato
1 tangkai daun kari
Serbuk kari ikan (saya guna babas 2 peket kecil dibancuh dengan air terlebih dahulu)
air asam jawa
air secukupnya
minyak untuk menumis
10-15 batang bendi 
garam secukup rasa




CARA MEMBUATNYA

1.  Panaskan minyak di dalam kuali.
2. Tumiskan jintan manis, jintan putih dan halba sehingga naik bau. 
3. Kemudian masukkan bawang besar yang telah dimayang, bawang putih yang dihiris nipis,  daun kari dan gaul hingga sebati. Tumis sehingga naik bau. 
4. Masukkan rempah kari yang telah dicampur air (kacau sekejap biar rempah masak), air dan air asam jawa serta sedikit garam. Kacau sebati. Apabila menggelegak, masukkan tomato dan juga bendi. 
5. Kecilkan api dan masukkan kepala ikan, biarkan selama lebih kurang 6-10 minit atau sehingga masak. sekali sekala kacau dan boleh tambah garam secukup rasa mengikut selera masing-masing. siap! 



Haaa, mudah bukan? Rasanya pun sedap. Tak perlu lagi pergi makan kat kedai kari kepala ikan yang harganya RM75 sebijik! hahahahahahahaha

Selamat mencuba :)

Tuesday, 24 December 2013

Sup Daging Mudah

Sup memang kegemaran saya. Tapi semenjak dua menjak ini Zarin kurang sikit nak makan sup ni, dia lebih sukakan yang pedas-pedas macam masak merah. Jadi Jaranglah pula masak sup. Semalam Mr. papa request nak makan sup daging sebab tak berapa sihat. So saya yang menurut perintah teruslah gigih memasaknya. ^_^

Memasak sup pun ada pelbagai cara, terpulang kepada cara masing-masing. Ini pula cara saya.

BAHAN-BAHAN:

daging lembu di potong nipis (berapa banyak ikut sukalah)
2 biji kentang
1 biji tomato
1 batang celery
Garam secukup rasa
½ kiub pati lembu
1 sup bunjut adabi
Air mencukupi sehingga daging tenggelam dalam periuk


BAHAN-BAHAN TUMIS :

1 batang kayu manis
3 biji bunga cengkih
1-2 biji bunga lawang
3 biji buah pelaga
*1 biji bawang besar
*4 ulas bawang putih
*4 cm halia

Semua bahan-bahan bertanda * ditumbuk atau dikisar halus

BAHAN HIASAN :

Daun sup dan daun bawang dipotong halus
Bawang goreng
Cili padi dipotong
Limau nipis


CARA MEMASAK :

1. Panaskan minyak secukupnya, tumis kayu manis, bunga cengkih, biji bunga lawang, buah pelaga sehingga naik bau. Kemudian masukkan bahan bertanda * dan goreng sehingga hampir garing.

2. Masukkan daging gaul rata, selepas itu masukkan air secukupnya dan sup bunjut adabi serta rebus hingga empuk. (kalau air hampir kering boleh tambah air lagi) Kemudian masukkan kentang.

3. Apabila kentang pun dah empuk, masukkan kiub pati lembu, carrot, celery dan tomato serta garam secukup rasa. Biarka sehingga tomato layu kemudian tutup api.


4. Sendukkan ke dalam mangkuk, taburkan daun sup dan daun bawang, cili padi, dan juga bawang goreng serta perahkan limau nipis. Siap untuk dihidangkan. 

Thursday, 5 December 2013

Mee goreng basah lagi

Mood memasak agak tunggang langgang sekarang ni. Bukan tak masak langsung, masak, tapi bila dah siap masak terus makan dan lupa ambil gambar. Kadang-kadang dah ambil gambar tapi malas nak tulis resepi. So terperam jelah dulu.  Jadi arini nak sharekan antara resepi yang sangat popular dalam blog saya ni iaitu Mee goreng basah. 


Bahan-bahan 
• 1 bungkus mee kuning (kali ni buat setengah bungkus je)
• 4 biji bawang merah ditumbuk
• 2 ulas bawang putih ditumbuk
• ½ inci halia ditumbuk 
2 ekor sotong di potong bulat 
12 ekor udang 
200 gram isi kerang yang telah direbus
2 pokok sawi pak choy
taugeh
2 sb cili boh 
2 sb minyak masak 
1/2 sb sos tiram 
4 sb sos tomato 
1/2 sb kicap pekat 
3 cawan air 
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa


Cara membuatnya
1.Panaskan minyak. Tumis semua bahan yang ditumbuk hingga naik bau. Masukkan cili boh dan tumis hingga pecah minyak.
2.Masuk sos tomato,sos tiram,kicap pekat, air dan kacau sehingga mendidih.
3.Masukkan udang, sotong dan kerang tunggu sehingga masak. Kemudian perasakan dengan garam dan gula ikut selera masing-masing.
4.Masukkan mee kuning dan gaul sebati. Masukkan pula sawi. Kalau nampak air mcm dah kering atau tak cukup basah boleh tambah lagi sedikit air.
5.Kecilkan api dan masukkan taugeh. Kemudian gaul mee supaya sebati. Apabila semua perasa dah meresap dalam mee, tutupkan api. Dan terus pindahkan mee ke dalam pinggan.

Mee goreng basah ni antara menu kegemaran suami dan Zarin. Sangat sedap dimakan bersama keropok keping. nyum-nyum.. 

Selamat mencuba :)

Monday, 18 November 2013

Puding Kasih Bertaut

PUDING KASIH BERTAUT 




Bahan-bahan A 

1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)

300 ml air

200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
Warna ni boleh ikut selera kita



Cara Bahan A

1. Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.


2. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.

3. Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.

4. Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.




Bahan-bahan B 
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)


Cara Bahan B

Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.



Cara Menyediakan Puding

Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.


Selamat mencuba :)

Monday, 11 November 2013

Mentarang rebus serai

Mentarang oh mentarang. Kami sekeluarga memang suka makan mentarang ni. Tapi susahlah jugak nak jumpa. Kalau terjumpa sudah pasti kami akan membelinya. Kalau tak silap senang didapati di area sekinchan dan kuala Selangor. kali ini kami dapat mentarang pun dari sana juga. Cara saya masak mentarang mudah saja, paling digemari ialah rebus serai. sangat mudah dan ringkas cara membuatnya. 


Bahan-bahan

2 kg mentarang
3 batang serai
2 inci halia
1 biji bawang besar
1 sudu kecil garam
air secukupnya

Cara-cara membuatnya

1. Basuh mentarang hingga bersih dan kemudian toskan.

2. Masukkan mentarang ke dalam periuk bersama-sama semua bahan tadi dan tutup tudung periuk. Biarkan sehingga mendidih atau sehingga mentarang masak/terbuka (ada juga yang jenis tak terbuka).
3. Apabila telah masak tutup api dan sedia untuk dihidangkan!




haaa, mudahkan. kalau mentarang rebus serai ni kami lagi suka ratah je. Cicah dengan sos. nyummm..nyumm

Friday, 1 November 2013

Kuih badak berendam

Kuih bdak berendam merupakan kuih kegemaran saya. Selalu beli di restoren 911. Tapi selalu tak puas makan sebab kalau beli mesti hanya dapat dalam 5-6 biji sahaja. Yang lain semua orang dah booking. huhuhuhuhu.. bila dah suka mulalah gigih mencari resepi. Buat sendiri puas makan dan sudah semstinya sedap. nyummmm.. 

Jom lihat resepinya :)

Resepi : Ummi @ Home Sweet Home 

Bahan A:-

2 cawan tepung pulut
1 cawan air/secukupnya
1/2 sudu kecil garam halus
1 sudu teh pes pandan/pewarna hijau
daun pisang secukupnya - dilayur atas api, dilap dan dipotong 1 keping bentuk loyang (lebihkan dari paras tuang santan nanti)

Bahan B:- (Santan/Bahagian Putih)

3 cawan santan pekat
3 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam
1/4 cawan gula pasir - untuk tabur

Untuk Inti:-

2 cawan kelapa parut muda 
gula kabung/gula merah/gula kerek secukupnya (ikut manis)
1 helai daun pandan (disimpul)
sedikit air (optional)
(*masak inti hingga rata dan kelapa sedikit kering dari airnya...guna api perlahan dan sejukkan)





Cara-Cara:-

Bancuh bahan A dan uli gaul hingga lembut jadi doh.
Alas daun pisang dalam loyang sapu rata dengan sedikit minyak. 

Panaskan kukusan. Buat bulat kecil di atas piring dan masukkan inti. (Tutup balik doh dan kalau rajin buat bentuk 3 bahagian mcm gambar bwh sekali. Xpun buat je bulat2)

Letakkan di dalam loyang (jarak2 sikit). Buat hingga habis. (terpulang nak letak dalam loyang besar atau kecil2)

Taburkan gula lebihkurang 1 atau 1 1/2 sudu besar rata-rata dalam loyang yang telah diatur doh tadi.

Sementara itu, bancuh bahan B kecuali gula pasir. Kacau hingga sebati. Tapiskan.

Tuangkan kuah santan ke dalam loyang perlahan-lahan sehingga 3/4 bahagian doh (jika doh macam akak buat tu, bentuk tinggi) ataupun separuh loyang (jika doh bulat2 je).

Kukus selama 12 - 15 minit. Angkat dan sejukkan.


Selamat mencuba :)

Friday, 11 October 2013

Agar-agar Milo Lapis Oreo

Sudah berkali-kali saya membuat agar-agar milo lapis oreo ni. Tapi tak bekesempatan untuk dientrykan. Jadi jumaat yang mulia ini, saya coretkan entry berkaitan agar-agar milo lapis oreo ini. 

Jom lihat resepinya :)



proses melapis pun bermula

AGAR-AGAR MILO LAPIS OREO

sumber :  AlongRoz

Bahan-bahan

·                     1 bungkus agar2 serbuk (10gram)
·                     750ml air
·                     160g gula
·                     1 tin susu cair (400ml)
·                     3/4cawan milo

·                     satu bungkus oreo (135g) - patahkan dua2 lapisan sandwich

* saya menggunakan agar-agar jenis tali. So tak dapat nak letakkan resepinya. Main ikut suka. Tapi secara zahirnya memang saya rujuk resepi ini. 

Bila dah dikeluarkan dari acuan

Cara-cara

·                     Masak serbuk agar2 dan air sehingga larut. Masukkan gula dan masak hingga larut. Masukkan susu cair kacau sebati hingga mendidih.
·                     Asingkan 2 cawan ke dalam periuk lain.Campurkan milo kacau hingga sebati.
·                     Tuang satu cawan milo ke dalam acuan. Manakala bakinya panaskan dgn api kecil supaya tidak membeku.

·                     Apabila mengeras sedikit, tuangkan adunan putih tadi. taburkan biskut oreo. Sejukkan sebentar sehingga mengeras sedikit kemudian tuangkan pula baki milo tadi. Sejukkan sekejap dgn suhu bilik kemudian masukkan peti sejuk. Potong dan Hidangkan.


dah siap potong dan tunggu masa untuk dimakan

Tips Melapis :

·                     Jangan tunggu lapisan membeku sepenuhnya sbb takut lapisan tidak akan melekat.
·                     Jika lapisan telah membeku, guriskan permukaan dgn garfu dan tuangkan lapisan seterusnya.

·                     Pastikan adunan masih panas ketika menuang ke atas lapisan sebelumnya supaya ia melekat dgn elok.

Selamat mencuba :)

Monday, 7 October 2013

resepi kuih kaswi

Kuih kaswi /kasui merupakan kegemaran anak teruna saya. Cara untuk membuatnya sangat mudah. Jom lihat resepinya 

Bahan-bahan 

4 cawan air
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
2 cawan gula merah
2 sd susu pekat
kelapa utk digaul bersama







Cara Membuatnya:

A. bancuhkan 2 cawan air bersama tepung gandum dan tepung ubi. kacau sebati.
B. panaskan 2 cawan gula merah bersama 2 cawan air. kacau sampai gula merah hancur.
- campurkan bahan A dan bahan B dalam satu bekas, kacau rata.
- masukkan susu pekat, dan kacau lagi.
- tapiskan dalam loyang, dan kukus selama 15-20 minit.

bila dah masak, sejukkan, potong ikut suka dan gaul bersama kelapa yg dah dicampurkan dengan secubit garam.

Selamat mencuba

Tuesday, 17 September 2013

Resepi Kek Karamel

Memandangkan ramai yang bertanya resepi kek karamel, jadi hari ini saya kongsikan sekali lagi resepi ini di sini. 


Source : Pn. Munira
Bahan-bahan
(A)Gula Hangus
• 2 sudu besar gula (utk buat gula hangus) 
• >>tabur gula dlm loyang n msk atas api perlahan..biar gula hancur n warna tukar jd perang).Ketepikan dulu
*Cara saya, masak gula hangus dalam periuk, kemudian tuang dalam loyang.

(B) Bahagian Atas
• 1/2 tin susu cair FN (200ml) 
• 70gm gula kastor (saya guna 40-50 gram sahaja)
• 1/2 sudu teh esen vanila 
• 3 bj kuning telur
*Untuk dapatkan karamel yang tebal boleh gandakan jumlah susu dan telur

(C) Lapisan Kek
• 140gm tepung gandum 
• 70 gm gula kastor (saya guna 40-50 gram sahaja)
• 3 bj kuning telur 
• 135ml air biasa 
• 1 sudu teh baking powder (guna sudu kfc) 
• 45ml minyak msk

(D) Merinque
• 6 bj putih telur 
• 70gm gula kastor (saya guna 40-50 gram sahaja)
• 1 sudu teh krim of tartar (guna sudu kfc)

Cara-cara
• Kacau semua bhn (B) perlahan2.jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnya. 
• Masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi..ketepikan. 
• Pukul bahan (C) ketepikan 
• Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh. 
• Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati. 
• Bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..masukkan kedlm loyang yg ada gula hangus tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang 
• Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C 
• Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2.


Selamat mencuba.

Oh ya, tempahan kek karamel kini dibuka. sesiapa yang berminat bolehlah menempah sekarang ya :)


Tuesday, 23 July 2013

Sambal sotong

Sambal sotong memang menjadi kegemaran saya. Kalau beli sotong memang inilah lauk yang akan saya masak. Tambah-tambah sotong tu ada telur pulak. uissshh sedapnya. Sebenarnya tak susah pun nak masak sambal sotong ni. jom lihat resepinya. 

Bahan:

3 sudu besar cili kisar
1 biji bawang besar *dikisar
3 ulas bawang putih *dikisar
1 inci halia *dikisar
3 ekor sotong sederhana - dipotong bulat
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tomato
Sedikit kicap
Sedikit air
garam
gula



Cara membuatnya:

1.  Panaskan minyak masak, tumis bahan kisar (bawang besar, bawang putih dan halia) sehingga naik bau.
2. Masukkan cili kisar dan masak sehingga pecah minyak. 
3. Masukkan sedikit air kacau rata kemudian masukkan 1 sudu besar sos tomato, sos cili dan renjiskan beberapa titik kicap.
4. Masukkan sotong dan biarkan separuh masak. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masak sehingga kuah menjadi pekat dan sebati dengan sotong.
5. Bolehlah dihidangkan.

Selamat mencuba!


Tuesday, 16 July 2013

Ayam percik

Ayam percik oh ayam percik. Menu inilah yang saya idamkan semasa mengandungkan Sofea dahulu.  Taknak ayam percik yang dibeli, tapi nak yang macam kakak saya masak masa kecik-kecik dulu. 



Sayangnya bila saya call kakak, dia pun dah terlupa apa resepinya sebab dah lama tak buat. Sudahnya saya call makcik saya di Terengganu untuk dapatkan resepinya. Jadi inilah resepi ayam percik versi saya. Cepat, mudah, sedap! ( sedap ikut selera sayalah). 

Jom tengok resepinya 


Bahan-bahan

½ ekor ayam
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 sudu besar cili kisar
1 inci halia
1 biji kelapa diambil santannya
3-4 batang serai diketuk
Garam



Cara membuatnya

1.  Potong ayam ikut kesukaan masing-masing dan bersihkan. Tak nak potong pun tak apa. Lumurkan garam dan kunyit, kemudian bakar sehingga masak. (saya guna pemanggang ajaib)

Untuk kuah percik

1. Blendkan bawang merah, bawang putih dan halia sehingga hancur. Kemudian tumiskan bahan tadi sehingga naik bau. 

2. Selepas itu, masukkan cili boh dan goreng lagi sehingga pecah minyak.

3. Bila semua dah sebati, masukkan santan dan sentiasa kacau supaya santan tidak berketul.

4. Apabila santan sudah hampir masak dan likat, masukkan serai yang telah diketuk. Kacau lagi dan lagi.

5. Selepas itu, masukkan nissan/ gula merah/gula kabung /gula (mana-mana pun boleh) dan juga garam secukup rasa. Apabila telah sebati, kacau lagi dan pastikan kuah percik tadi pecah minyak dan pekat.  Bila dah nampak semuanya ok dan seperti yang dikehendaki, bolehlah tutup api. 

6. Ambil ayam yang telah dipanggang dan gaulkan dalam kuah percik hingga sebati. Siap untuk dihidangkan 




Mudah bukan, selamat mencuba. Bulan puasa ni kena cari resepi yang mudah cepat sedap! bye!

Monday, 15 July 2013

Sambal udang

Hari ini saya ingin berkongsi lauk kegemaran anak bujang saya iaiatu sambal udang. Tapi kalau mengikut sebutan anak bujang saya "udang pedas". Ada dua versi udang ini. Satu yang berkulit dan satu lagi tidak berkulit.
 
Jom lihat resepinya 
 
Bahan:
3 sudu besar cili kisar
1 biji bawang besar *dikisar
3 ulas bawang putih *dikisar
1 inci halia *dikisar
12 ekor udang segar berkulit
1 sudu besar sos tomato
Sedikit air
garam
gula







Cara membuatnya:
 
1.  Panaskan minyak masak,tumis bahan kisar (bawang besar, bawang putih dan halia) sehingga naik bau.
2. Masukkan cili kisar dan masak sehingga pecah minyak.
3. Masukkan sedikit air kacau rata kemudian masukkan 1 sudu besar sos tomato.
4. Masukkan udang dan biarkan masak. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masak sehingga kuah menjadi pekat dan sebati dengan udang.
5. Bolehlah dihidangkan.


 


Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...