Wednesday 11 November 2020

Ayam Meraung

Assalamualaikum...

Kali ini saya nak berkongsi resepi ayam meraung. Resepi ini memang asyik lalu lalang di wall FB saya. Lihat gambar yang dikongsikan pun saya hampir meraung teringin. ekekekekeke.. So tanpa membiarkan raungan menjadi lolongan, apa lagi teruslah saya cuba. hahahahahah

Jom lihat resepi ya. Resepi ini saya ambil kat laman rasa. Boleh google nanti ya

Bahan-Bahan untuk perapan ayam

Ayam bahagian dada atau peha macam ayam chicken chop ada kulit sesikit
Akar ketumbar
Bawang putih
Gula perang
Sos ikan
Kicap pekat
Lada sulah
Lada hitam
Minyak

(semua bahan ini saya agak-agak saja, bergantung pada banyak mana yang kita nak buat)

Cara membuatnya

1. Kisar semua bahan dan lumur pada ayam. Perap sekurang-kurangnya 3 jam. 
2. Saya perap lebih kurang 5 jam dan simpan dalam chiller. 30 minit sebelum bakar saya keluarkan ayam yang diperap tadi. 
3. Untuk membakar, panaskan non-stick pan, oleskan sedikit minyak dan bakar dengan api kecil sehingga masak.


Untuk sos pula bahan-bahannya ialah

Sos ikan
Air asam jawa
Perahan limau nipis
Gula kabung/nissan thai
Serbuk chili kisar
Beras goreng
Daun ketumbar (dicincang)
Akar ketumbar (dicincang)
Cili padi (dicincang)
Bawang merah (dicincang)
Bawang putih (dicincang)

Cara menyediakannya

1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan kacau sebati. Perasakan mengikut citarasa biar ada masam, manis, masin, pedas. 

Saya sangat suka sos ni, lebih-lebih lagi kalau letak daun ketumbar lebih. Aromanya memang luar biasa. Ada yang tanya saya ayam meraung ni makan dengan nasi atau ratah saja? Jawapannya terpulang pada masing-masing. Memandangkan saya ni perut nasi so makanlah dengan nasi. Makan ayam ni saja ketar lutut nanti tahan lapar. hahahahahahahah.. 

oh ya, ayam ni boleh juga ganti dengan daging. Dedua sedap!!! Selamat mencuba, jom meraung bersama.. Takkan meraung tengok gambar je, kihkihkihkih.. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...