Monday 20 June 2011

mayonnaise pancake

Bila anak mula ketagih pancake McD, mama mula garu kepala. Bukan apa, kalau pagi minta pancake oklah, sempatlah terjah McD, ini kalau petang, malam dan tengah malam??? haru sungguh. Sudahnya mama mula menggodek resepi pancake yang mudah bila si anak sudah mula membuat amukan drakulat nak pancake!

Resepi mayonnaise pancake ini saya ambil daripada blog Cik Mat Gebu.


Cik Mat, dengan izin saya copy dan pastekan resepinya di sini ya. Resepi asal boleh rujuk di SINI.

BAHAN-BAHANNYA :

3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred "A"
1 1/2 camca besar gula halus
30 g mentega, dicairkan
1 camca besar mayonnaise
1/2 cawan susu cair (mat guna susu sejat)
1/2 camca teh esen vanilla (resipi asal tak letak)
Secubit garam halus
Mentega dan madu untuk dimakan bersama pancake

CARA MEMBUATNYA :

1.Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan mayonnaise, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.
2.Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.
3.Panaskan non-stick frying pan pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak (mat sapu permukaan kuali tadi dengan paper towel bersih yang dicelup sedikit minyak). Sudukan anggaran 3 1/2 camca besar adunan tadi. Ratakan.
4.Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.
5.Hidangkan bersama mentega dan curahan madu...hmm sedappp u!..Nak makan dengan ais krim pun ok juga..ikut suka hati masing2 yea..

Tq Cik Mat kerana berkongsi resepi yang mudah dan sedap ini. Selepas ini, saya tak perlu garu kepala lagi bila Zarin meminta pancake di tengah malam. hehehehehehehehe

3 comments:

  1. pancake mcD memang mengancam gileeeee...best

    ReplyDelete
  2. pancake lembut! suka cicah pancake dgn sambal bilis!

    ReplyDelete
  3. Wah.... comel la trademark Dari dapur kecah nih..hihi.. suka U =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...