Tuesday 9 August 2011

Red Rubbies

Saya suka sangat makan biji delima ini, rasanya lemak-lemak masin, manis ditambah lagi dengan haruman hirisan nangka dan kelapa muda memang cukup menghilangkan dahaga di bulan puasa :)

Jom lihat resepinya. Resepi asal boleh lihat di SINI


Bahan Utama :-)
300 g water chesnut (sengkuang cina, boleh lihat gambar disini)
1 camca teh pewarna merah*
1 camca teh pewarna hijau (saya tambah)
2 camca besar air*(*disatukan)
4 camca besar tepung ubi
2.5 liter air ais
3 liter air
beberapa ulas nangka (saya tambah)
1 biji kelapa muda diambil isinya (saya tambah)

Bahan Lain :-)
Air gula (masak 3/4 cawan gula pasir dengan 3/4 cawan air dan 2 helai daun pandan)
500 ml santan pekat/susu cair/susu segar*
1/2 camca teh garam*(*disatukan)
Air batu secukupnya

Cara membuatnya :-)

1.Kupas sengkuang cina (kalau susah nak dapat, boleh guna sengkuang biasa), cuci dan potong dadu, rendam dalam bancuhan warna merah dan biar 20 minit. Toskan dan masukkan ke dalam beg plastik. Masukkan tepung ubi dalam beg plastik tadi, dan goncang hingga sengkuang tadi disaluti tepung ubi, ayak untuk membuang lebihan tepung.
2.Panaskan 3 liter air hingga mendidih, masukkan sengkuang cina yang bersalut tepung ubi tadi dan biar hingga timbul. Cedok keluar biji2 delima yang timbul tadi dan terus masukkan ke dalam bekas berisi air ais. Buat hingga siap dan biar biji delima berendam dalam air ais.

3.CARA PENYEDIAAN :- Dalam mangkuk sesuai, cedok keluar isi biji delima mengikut kuantiti yang dikehendaki, tuang pati santan dan juga air gula mengikut tahap kemanisan yang diingini. Letak air batu, isi nangka dan isi kelapa secukupnya. Boleh dihidangkan sebagai pencuci mulut...Selamat mencuba!!!

Terima kasih Cik Mat Gebu atas resepi yang sedap ini :)

2 comments:

  1. cantik betul!kena cari sengkuang nmpknya ni. :)

    ReplyDelete
  2. An outstanding share! I've just forwarded this onto a friend who was conducting a little homework on this. And he actually bought me breakfast because I found it for him... lol. So let me reword this.... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this subject here on your site.

    Take a look at my site; read more here

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...