Wednesday, 3 August 2011

Ayam Mamak

Baru 2 hari menjalani ibadah puasa, saya sudah buntu untuk memasak apa. tahun ini saya berazam untuk memasak sendiri hidangn berbuka, dan tidak lagi membeli lauk-pauk di bazar ramadan seperti kebiasaan tahun-tahun sebelumnya.

Semalam saya pening juga kerana bahan basah yang ada dirumah hanyalah ikan dan ayam. Takkan nak masak sup, baru je masak, masak kicap, masak merah, pun baru juga. Akhirnya google la resepi berkaitan ayam.

Hasilnya saya berkenan satu menu dari Kak Nor Secubit Garam iaitu, ayam mamak. Saya pastekan resepinya di sini ya :)


UDANG MAMAK by Soda Hikari
sumber: HanaMemories , K.Rose
sumber: SecubitGaramNor67

Bahan-bahan
1 kilo udang - kalo udang galah, lagi terbaekk punya
2 biji limau nipis - ambil jusnya
1 biji bawang besar - cincang
1 biji bawang putih - cincang
1 cm halia muda - tumbuk
1 batang serai - di ketuk
1/2 cawan air/stok ikan
1 susu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar serbuk kari ikan - k.nor letak 2 sb
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 senduk gulai cili kisar ~ k.nor letak 3 sb
2 tangkai daun kari
4 helai daun pandan
Garam, gula serbuk lada sulah

Cara-cara
Perapkan udang dgn garam, serbuk lada sulah & jus limau untuk seketika.
Panaskan minyak, goreng udang hingga masak, ketepikan.
Dalam kuali berasingan, tumis bawang besar, daun pandan, daun kari hingga naik bau.
Masukkan bawang putih, halia, serai, serbuk kari & cili kisar, goreng seketika.
Masukkan sos tomato, sos cili, serbuk lada hitam, stok ikan, garam, gula secukup rasa, gaul sebati.
Last, masukkan udang, balik2 kan & tutup api.

K.Nor guna 650gm udang jer dan sukatan bahan2 lain semua ikut resipi.
Saja tak kurangkan sukatan bahan2 lain supaya dpt lebih gravy.
1/2 dr perahan jus limau tu k.nor gaul dgn udang dan 1/2 lg k.nor masukkan dlm kuah.

**
Saya gantikan udang dengan ayam. 1/4 ekor ayam. Bahan-bahan 100% ikut resepi yang diberikan :)

Alhamdulilah, sedap sangat, rasa macam makan kat kedai mamak pula, pedas, wangi, harum dan sangat sedap!

4 comments:

  1. uiiii sedapnye!
    harus try nie...

    ReplyDelete
  2. - dieyana -: wanginya sama mcm kat kedai mamak kak, sedap :)

    Vna Sandhu: harus try, x rugi, mmg sedap kalau selera sayalah ;)

    ReplyDelete
  3. memang sedap kalo masak letak serai n halia, best baunya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...