Thursday 13 October 2011

kuih boom aka paung goreng

Setiap kali balik Terengganu, memang inilah kuih yang dicari. Kalau di sini memang susahlah sungguh nak jumpa. Nama kuihnya ada, tapi bukan kuih boom atau paung goreng ini yang dimaksudkan, tetapi kuih lain.

Bila berkesempatan balik Terengganu baru-baru ini, maka sempat jugalah saya merisik resepi ini dari saudara mara. Rupanya ada banyak versi juga nak buat buah boom nie. Dan ini versi yang tak meletup bila digoreng, Insyaallah.


Bahan-bahan:

2 cawan tepung pulut
2 cawan kelapa
2 sudu besar tepung gandum
air secukupnya
sedikit garam

Bahan Inti

5 ekor ikan selayang (direbus dan diambil isinya)*
5 ulas bawang merah*
1 inci halia *
1 sudu kecil lada hitam*
1 cawan santan
Sedikit air
1 keping asam keping
1 sudu kecil gula
garam secukupnya

Cara membuatnya:

1. Untuk inti, semua bahan bertanda * ditumbuk. Di dalam kuali,  masukkan bahan yang ditumbuk tadi bersama-sama santan, air dan asam keping. Kacau seketika dan apabila menggelegak, masukkan garam dan juga gula. Goreng sehingga agak kering dan menjadi seperti serunding/sambal ikan. Tutup api, keluarkan asam keping dan sejukkan.
2. Gaul tepung pulut, kelapa dan tepung gandum bersama air dan sedikit garam. (jangan terlalu lembik/keras)
3. Bentukkan adunan tepung menjadi bebola kecil, leperkan, letakkan inti dan bentukkan kembali menjadi bola. (Untuk mengelakkan bebola melekat antara satu sama lain dan mudah diangkat sebelum digoreng, gaulkan bebola di dalam mangkuk yang berisi minyak sedikit).
4. Gorengkan dalam minyak yg banyak dengan api paling perlahan
5. Bila nampak keperangan angkat dan toskan minyak.

Nyum-nyum, jemput makan. memang dah berkali-kali buat buah boom nie, suka sangat sebab dapat makan panas-panas dan rangup krup krap krup krap.

5 comments:

  1. tak penah mkn kuih ni, kulit luar tu penah, tapi intinya kacang hijau, inti ikan , tk pernah mkn...

    ReplyDelete
  2. aduhh.... terus meleleh air liur tengok paung goreng ni.. memang feberet akak... kalau blk t'ganu sarapan mmg akan cari paung goreng ni... akak suka dua2 versi.. paung pulut atau paung ubi kayu.. dua2 pun best! dah lama juga tak buat.. rasanya dah dua tahun kot tak buat.. malas nak buat intinya tu.. hehe..

    ReplyDelete
  3. aiseh...orang ganu kita ke? huhuhu...
    mmg kalau tak kena gayanya kuih ni mudah meletup..jenuh bersilat di dapur..kuikui..kuih feberet ni...mengimbau kenangan di terengganu betul kalau makan kuih ni...

    ReplyDelete
  4. hah! timakasih sbb post n3 ni..akak suka sgt kue ni..pestaim mkn kat kuantan..tu pon skalik j dpt rasa...puas cr nama dia..nk copy resipi yek..nnti boleh buat n mkn puas2, hehehe

    ReplyDelete
  5. wah... inti ikan yer...
    tak pernah lagi makan.
    biasa inti kelapa...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...