Wednesday 5 March 2014

Yee mee kungfu

Waaaachaaaa!!! eh eh.. tetiba keluar pulak bunyi wachaa ni. Almaklumlah, berkungfu di dapur menyiapkan yee mee kungfu ni. Wajibla ada sound effect, baru best disulami dengan bunyi sofea menangis, Zarin duk minta itu ini ditambah pula dengan bunyi senduk dan kuali berlaga! hahahahha.

Jom tengok resepi mee kungfu ni. 

BAHAN A
2 ketul yee mee (rendam air panas kejap)

BAHAN B (hiasan)
udang (dibuang kulit, belah belakang dan digoreng kunyit)
sawi dan carrot (dicelur)

BAHAN C (KUAH)
5 sudu besar sos tiram
4 ulas bawang putih (dicincang)
1 kiub ayam
1 biji telur (ambil putihnya sahaja)
3 sudu tepung jagung (dilarutkan di dalam air)
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
air

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak didalam kuali dan masukkan bawang putih. Tumis bawang putih sehingga naik bau dan kekuningan. Kemudian masukkan air (mengikut sukatan kuah yang diperlukan. biasanya 3-4 gelas).
2. Apabila sudah mendidih, masukkan sos tiram dan kiub ayam, kacau sehingga sebati.
3. Kemudian masukkan garam dan tepung jagung, kacau lagi. Apabila telah pekat, masukkan putih telur juga masukkan sayur sawi dan carrot yang telah dicelur tadi. Dan kacau sehingga putih telur masak.  
5. Untuk menghidangkannya, masukkan yee mee ke dalam mangkuk, dan sususn udang diatasnya. Kemudian tuangkan kuah yang mendidih tadi diatasnya. Sedia untuk dinikmati.

Sangat sedap dimakan panas-panas dan tidak lupa cili potong! nyummmy!



Bila dah ada dua orang anak ni, masa memasak perlu cepat. Hingga anak dara saya si Sofea tu kalau mood tak elok, siap gantung kat kaki time mama tengah masak. Tak pun sama-sama duk kat dapur. Silap-silap jadi orang minyak (sebab dah tuangkan minyak masak setengah botol) ^_^ 

eh bercerita panjang pulak. Maklumlah dah lama berceloteh kat blog ni. serius kekangan waktu nak tulis resepi. Sebenarnya masih lagi masak, tapi malas nak shoot gambar. So layan sajalah gambar dari henfon ni. Walaupun tak secantik guna kamera gajah! 

Hingga ketemu lagi :)

6 comments:

  1. sedapnyerrr.... resepinya lebih kurang mcm mee sarang yg akak buat baru2 ni... senang je bahan2nya kan.. bolehlah cuba nnt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah kak, lebih kurang je resepinya. memang mudah buatnyakan, yang penting sedap. :D

      Delete
  2. Yee mee rendam air pnas still rangup lg ker? Kn biasa mkn yee mee mcm rangup2..
    #mohonkepastian

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...